با گذشت حدود دو هفته از انتشار خبر احتمال ورود هواپيماهاي قطري به كشور بهمنظور بهكارگيري آنها در مسيرهاي داخلي با هدف افزايش توانمندي شركتهاي هواپيمايي، بنا به اعلام يك مقام مسوول توافقها در اين زمينه انجام شده است.
![]()
دكتر شهريار افنديزاده - معاون وزير راه و شهرسازي- در گفتوگو با ايسنا درباره ورود هواپيماهاي قطري به كشور اظهار كرد: وزارت راه و شهرسازي به دنبال افزايش توانمندي حمل و نقل هوايي كشور است.
وي ادامه داد: با توجه به افزايش قيمت سوخت از 100 به 400 تومان پس از هدفمندسازي يارانهها، از 28 تيرماه سال جاري مجوز افزايش 14 درصدي نرخ بليت هواپيما به شركتهاي هواپيمايي داده شد.
![]()
نماينده تامالاختيار وزارت راه و شهرسازي در هدفمندسازي يارانهها در ادامه گفت: در كنار اين امر مقرر شد شركتهاي هواپيمايي مانند قطر ايرلاين كه علاقمند به فعاليت در داخل كشور هستند، بتوانند با سوخت 700 تومان به فعاليت بپردازند و به دليل قيمت سوخت ميتوانند تا حداكثر 25 درصد افزايش قيمت بليت داشته باشند.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه با اين اقدام به توان شركتهاي هواپيمايي داخلي افزوده ميشود، تصريح كرد: شركت قطري تنها از طريق شركتهاي ايراني ميتواند به فعاليت ادامه دهد.
افنديزاده با تاكيد بر اينكه اين امكان در وزارت راه و شهرسازي فراهم شده است، گفت: توافقنامهها انجام شده و زمان عملياتي شدن آن از طريق شركتهاي هواپيمايي يا وزارت راه و شهرسازي اعلام ميشود.
چندي پيش نيز مهندس فرهاد پرورش - مديرعامل شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران- در پاسخ به ايسنا درباره ورود هواپيماهاي قطري به كشور اظهار كرد: كشور ما پهناور، داراي پتانسيل بالا و در حال توسعه است و از آنجاكه حمل و نقل زيرساخت توسعه محسوب ميشود، ما نيز به عنوان فعالان عرصهي حمل و نقل هوايي در اين راستا نقش مهمي داريم.
مديرعامل هما در ادامه با اشاره به اينكه در حوزهي داخلي و بينالمللي درخواستهاي زيادي وجود دارد، اضافه كرد: شركت هواپيمايي قطر با علم به پتانسيل داخل كشور و با توجه توانمنديشان در حوزهي حمل و نقل هوايي و همچنين تعداد كم پروازهاي داخلي در كشورشان، قصد دارند از بازار كشور ما استفاده كنند.
وي افزود: قطريها به دولت ايران تقاضا دادهاند و اين تقاضا و نحوهي چگونگي كار در دست بررسي است.
پرورش با بيان اينكه البته اين امر مشكلاتي دارد، اظهار كرد: درحال بررسي اجرايي شدن اين كار هستيم.
مديرعامل هما در ادامه به قانون كاپوتاژ اشاره و تصريح كرد: بنا به اين قانون يك شركت هواپيمايي خارجي نميتواند در مسيرهاي داخلي كشور ديگري پرواز انجام دهند، بنابراين راهكار پيشبيني شده اين است كه هواپيماهاي قطري تحت نام شركتهاي هواپيمايي داخلي پرواز كنند.
وي ادامه داد: بهطور طبيعي اگر هواپيماهاي قطري بخواهند تحت نام يكي از شركتهاي هواپيمايي داخلي پرواز كنند بايد تابع مقررات هوايي داخل كشور باشد.
پرورش با تاكيد بر اين كه براي اجرايي شدن اين امر بايد ساختاري پيشبيني شود، اظهار كرد: هنوز اين مساله بهطور قطع مشخص نشده است.
وي اين امر را با هواپيماهاي استيجاري متفاوت دانست.
بر اين اساس چندي پيش علي نيكزاد وزير راه و شهرسازي در گفت و گو با ايسنا اعلام كرد: اگر شركتهاي هواپيمايي از هواپيماهاي قطري استفاده كنند، چون قيمت سوخت بينالمللي و سن هواپيماها كمتر از هفت سال است، اجازه دارند نرخ بليت را 25 درصد بيشتر از نرخ جاري تعيين كنند.
به گفته او هواپيماهاي قطر ميتوانند تحت پوشش شركتهاي هواپيمايي هما، ماهان، نفت و آسمان در مسيرهاي داخلي پرواز كنند.
نظرات شما عزیزان:
|